روز نوشته‌های زینب رمضانی

دغدغه‌های ذهن پریشان یک نوجوان جهان سومی

روز نوشته‌های زینب رمضانی

دغدغه‌های ذهن پریشان یک نوجوان جهان سومی

روز نوشته‌های زینب رمضانی

زینب رمضانی یک نوجوان هیجده نوزده ساله است که سعی دارد پس از این همه یادگیری اجباری ، مدتی را برای یادگیری آنچه واقعا به آن عشق می‌ورزد اختصاص بدهد که اتفاقا یکی از آنها ”نوشتن“ است .

همچینن خوب می‌داند نوشتن چیزی نیست که به الهامات درونی وابسته باشد و همانند مهارت های دیگر نیازمند شوروشوق و نظم است .

او نوشتن را راهی برای بیشتر دانستن و بهتر فهمیدن و آدم بهتری بودن می‌داند .

نوشته هایش را در وبلاگی محقر منتشر می‌کند به امید آنکه خریداری بیابد ...

دلش می‌خواهد روزی به اندازه‌ی داستایوسکی ماهر و معروف شود :)

بایگانی
آخرین نظرات

الگوهای رفتاری در مذاکره

جمعه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۲۳ ب.ظ

پیش نوشت:
سومین voice از سری مطالب مربوط به مذاکره که به تازگی مشغول گوش دادن آنها هستم ، مربوط به الگوهای رفتاری مربوط به مذاکره است.
اگر علاقمند هستید که آنها را گوش بدهید می‌توانید به سایت محمدرضا شعبانعلی مراجعه کنید و آن هارا دانلود کنید .
متن زیر جزوه‌ی شخصی خودم است که آن را برای تثبیت مطلب و مرور آن تهیه کرده ام .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Negotiations
Part 3
Mohammadreza Shabanali 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قبل از شروع بحث لازم است به پاسخ یک سوال فکر کنید :
فرض کنید که یک گوشی موبایل گران قیمت خریده اید ؛ بعد از آنکه بسته‌ی پلمپ شده‌ی گوشی را باز می‌کنید متوجه می‌شوید که گوشی نو نیست و دست دوم است ؛ دراینصورت واکنش شما چیست ؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الـگوهــای رفــتاری در مـذاکـره :
افراد درموقعیت های مختلف مذاکره‌ای از خودشان رفتارهای متفاوتی بروز می‌دهند که هرکدام می‌تواند دریکی از الگوهای کلی ذکر شده در ادامه‌ی موضوع جای بگیرد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الف) الگوی رفتاری اجـتـنـاب
افرادی که این الگوی رفتاری را دارند ترجیح می‌دهند از بحث و مذاکره دوری کنند و وارد بحث نشوند.
افرادی که این الگو را بطور غالب در مذاکره های خود دارند، اغلب آن را از بچگی با خود به همراه دارند و در بیشتر رفتارهایشان می‌شود آن را دید.

یک سوال : آیا الگوی رفتاری اجتناب غلط است ؟
- خــیـر ! بعضی وقت‌ها درطی مذاکره بهتر است از الگوی اجتناب استفاده کنیم .
مثال :
* مثل زمانی که ارتباطات بلند مدت از منافع کوتاه مدت مهم تر باشند.
** مثل وقتی که موضوع مورد بحث برایمان زیر کف اهمیت است (مثلا برای هزار تومان بحث نمی‌کنیم)

++ کسانی که اجتناب الگوی غالب زندگیشان است پس از مدتی دچار افسردگی می‌شوند .
++ از نظر آماری خانم‌ها بیشتر الگوی avoiding را دارند.

◀◀ کسی که الگوی اجتناب را دارد درمواجهه با موقعیتی که درابتدای متن ذکر شد ، تصمیم می‌گیرد به روی خود نیاورد که سرش کلاه رفته و موبایل دست دوم را بجای موبایل نو گرفته است ؛ این شخص بدون آنکه حرفی بزند از موبایل استفاده می‌کند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ب) الـگوی رفتاری تسلیم
این الگو به این معنی است که ” من حقم را نمی‌گیرم ولی اعتراضم را اعلام می‌کنم “ .

◀◀شخصی که الگوی رفتاری تسلیم را دارد به موبایل فروش مراجعه می‌کند و می‌گوید : ” فکر نکن نفهمیدم موبایل دست دوم بود ، من احمق نیستم ! ولی حالا دیگر نمی‌خواهد عوضش کنی “
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پ) الگوی رفتاری تهـاجم
افرادی که این الگو را دارند همه چیز را جنگ می‌بینند ، صبح ها که از خواب بیدار می‌شوند خیال می‌کنند وارد کارزار شده اند .
◀◀شخصی که الگوی رفتاری تهاجم را دارد به موبایل فروش مراجعه می‌کند ، احتمالا موبایل و جعبه اش را توی سر موبایل‌فروش می‌کوبد، پولش را از حلقوم او بیرون می‌کشد و نهایتا به صنف موبایل‌فروشان شکایت کرده و اورا بیچاره می‌کند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ت) الگوی رفتاری معامله
در هر شرایطی و در هر جایی دنبال امتیاز دادن و امتیاز گرفتن هستند .
این ها همان افرادی هستند که سعی دارند برای هر چیزی قیمتی تعیین کنند و در برابر گرفتن امتیاز از خطاها چشم بپوشند یا با دادن امتیاز افراد را وادارند تا کار مورد نظرشان را انجام دهند.

◀◀ شخص دارای الگوی رفتاری معامله ، سعی می‌کند در مواجهه با موبایل فروش در عوض تقلبی که صورت گرفته ، موبایل فروش را تیغ بزند و مثلا یک موبایل دیگر که اتفاقا از قبلی گران قیمت تر است در عوض این کار از او بگیرد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نکات پایانی :
در مذاکرات موفق ، یک مذاکره کننده‌ی حرفه‌ای باید بتواند بنابر اقتضای شرایط مذاکره ، هرکدام از این الگو هارا اتخاذ کند و به خوبی آنها را اجرا کند.
هیچکدام از این الگو ها به تنهایی بد نیستند بلکه وقتی خطرناک می‌شوند که یک الگو ، به الگوی غالب مذاکره کننده تبدیل شود .
  • ۹۶/۰۶/۲۴
  • زینب رمضانی

نظرات  (۳)

بنظرم منم  هیچکدوم از این الگوهای رفتاری رو انجام نمیدم 
منم مثل محدثه تو اون موقعیت اولین کاری که میکنم میرم پیش همون موبایل فروش و بهش میگم این اونی نیست ک من میخاستم ولی اگه قبول نکرد بستگی ب حال اونروزم دو حالت داره یا میرم صنف موبایل فروشا برا شکایت یا همونجا یقه طرفو میچسبم (البته جرأت این کارو ندارم) 
پاسخ:
آها :)


خب هرکس یه مدلیه دیگه

ولی من میرم دهنشو سرویس می‌کنم مرتیکه کلاهبردارو 
  • دوست دوست داشتنی تو
  • سلام زینب جون...
    منم جز هیچ کدوم نیستم!!!!!
    پاسخ:
    عجبا
  • محدثه آخوندی
  • چهار تا الگوی رفتاری معرفی کردی و من جزو هیچ کدوم از اون دسته ها نیستم😢
    من یه جمله ای همیشه تو ذهنم بوده و همیشه سعی کردم بهش عمل کنم( "حق کسیو نخورم و نزارم کسی حقمو بخوره")
    در جواب سوال اولت باید بگم من خیلی راحت بلندمیشدم لباسامو مرتب میکردم با عطرم دوش میگرفتم بعدش اکه گرسنم بود چیزی میخوردم و سپس به سمت موبایل فروشی حرکت میکردم و خیلی راحت به فروشنده میگفتم اشتباهی صورت گرفته و این موبایل چیزی که مد نظر من بود نیست و بعدش اگه راحت قبول کرد که کرد و اگر نکرد موبایل رو بر میداشتم و بدون سر و صدا میرفتم صنف موبایل فروش ها و شکایت میکردم ....

    خونسردی همه چیو حل میکنه ... من خودم خیلی جوشیم ولی جدیدا خیلی سعی میکنم خونسرد باشم😉😉😉
    پاسخ:
    هرکس یه برخوردی داره دیگه ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی